Martinici2012.reismee.nl

Fjorden tocht

Vandaag begon de dag een beetje druilerig en na het ontbijt zijn we in de auto gestapt en gaan rijden. Eerst naar Hjelmeland alwaar het veer naar Nesvik vertrok, na een korte boot tocht aangekomen in nesvik en vauit daar de RV13 gevolgd richting Sand.
Langs deze route rij je langs diverse fjorden wat na iedere bocht in de weg weer een adem benemend uitzicht bood. Alleen jammer dat je niet overal zo stil kan gaan staan langs de weg om een foto te nemen, maar er zijn toch diverse kleine parkeer plekjes langs de weg waar je je auto kunt neer zetten en toch een plaatje kunt schieten van de omgeving. Na een 50 tal km's over de soms goed begaanbare weg en anderzijds een net iets te smalle ( jawel ook dit jaar weer van die net iets te grote campers die je in een bocht te gemoed komen en dan ... tsja wij waren dalend dus klimmend verkeer had voorrang. Dus in zijn achteruit en over het smalle weggetje weer omhoog manoeuvreren zodat die camper er weer langs kon. ) ja ja je maakt wel eens wat mee hier in het noorden. Maar goed toch het plaatsje Sand gevonden en de auto geparkeerd en te voet het stadje verkent.
Bij de Coöp gelijk wat boodschappen gehaald en bij het tourist info een kaart gekocht van de omgeving Hjelmeland. Op de weg weer richting Stavanger ook gekeken naar een zalm studio hier was een vistrap van 9 niveaus waar de zalm tegen op kon zwemen maar werd hier in 24 uur gevangen gehouden waarna geteld en nagekeken op parasieten en of het geen kweek zalm was en daarna konden ze hun weg vervolgen de rivier op. We hebben 1 grote zalm zien zwemmen en een springende zalm de vistrap op.
Na dit intermezzo zijn we weer door het fjorden landschap terug gereden naar Nesvik en het veer genomen naar Hjelmeland, hier zijn we eerst naar de bibliotheek gereden want daar had je free wifi en inderdaad nog een boek gedownload en naar de tent terug gereden. Bij aankomst werden we verwelkomt door onze boven buren ( boven terras ) Noorse seizoeners , aardige lui en of we al naar de Preikestolen waren geweest ? Neu dat doen we morgen. Omdat de noorse buren graag wissen en hun vangs graag zelf nuttigen door te roken, bakken of koken kregen we 2 eigen gemaakte viskoekjes aan geboden van Pollak ( een vis type ) en Nicolette is niet echt een vis liefhebster maar moest nog snel een stukje van mijn koekje nemen ander had ze alles op. Kortom het was erg lekker. Na een lang gesprek over van alles en nog wat zijn we lekker gaan slapen.

Gr Martin & Nicolette