Martinici2012.reismee.nl

Dag in Gothenborg

Vanmorgen voor ons doen lekker uit geslapen en na de warme douche op naar de ontbijt zaal alwaar je weer uit lekkere dingen kon kiezen. Na het ontbijt afgesloten met een bak thee en koffie naar de hotelkamer gelopen en eens bekeken hoe je in het centrum kon komen. Lopen is wel een uitdaging maar om 4 km heen en terug te lopen was wel wat veel van het goede, dus maar met de tram. Ook makkelijk wat deze reed onder onze hotelkamer langs en de halte was op een steenworp afstand. Het was alleen even de kunst om aan een kaartje te komen, volgens het hotel kon je hier naar een kiosk om dagkaarten te halen, dus wij opzoek naar deze kiosk en deze was zowaar op zondag open.

Sjips hadden wij dat op een zondag naar het stads centrum dan zal er zeker wel lekker veel open zijn, maar niets bleek minder waar. Dus met onze dagkaart op naar de tramhalte en ingestapt in de aankomende tram en bliep bliep onze kaarten waren geactiveerd voor deze dag en we konden met alle vormen van openbaar vervoer mee in de stad. Na een 20 tal min. Kwamen we aan op de halte Brunnspark en midden in het centrum. Geen uitgestorven stad maar druk zonnig en gezellig. Dus wij door een enorm winkel centrum gelopen naar de andere kant richting de haven en daar onze tour van vandaag begonnen. Eerst op een bankje lekker bij komen in de zon aan de waterkant en een beetje genieten van de omgeving. Na het rust momentje langs de kade gestruind langs allerlei bezienswaardigheden van jachthaven tot operagebouw, marineschepen tot aan een replica van de Gothenburg. Een mooi middeleeuws zeilschip wat je een beetje kan vergelijken met de Batavia. Hier op de pier kan je ook wat drinken dus lekker in de zon aan een bakje thee en koffie en een beetje mensen kijken. Opzoek naar wat te eten en terecht gekomen bij een restaurant en hier heerlijk gegeten Nic had fish en chips en ik een groot bord met een cesarsalde en een groot glas cola en bier.

Na dit intermezzo zijn we de stad ingegaan en kwamen we uit in een park met een rozentuin en Palmenhuis met mooie in bloei staande bloemen en planten. Hier bij een uitspanning gelounched onder het genot van een bak koffie en thee. Het valt wel op dat de Zweden wel lekker genieten en zich kleden als de eerste zonnestraal door het wolkendek komt. De damesmode kort, korter kortst het mag de naam spijkerbroek of broekje niet eens meer hebben het had nog net broekzakken, na die kwamen onder de nog aanwezige broekspijpen uit hahahaha voor de heren onder ons niet verkeerd om naar te kijken.

Na de lounch sessie weer verder door het park gelopen zodat we weer in het drukke stads leven terecht kwamen, nog een rondje gelopen en afgesloten met een hapje bij de Mc Donalds. En weer op naar de tram halte en wachten op de tram die ons weer in de buurt van het hotel zou brengen. Na een ritje van 20 min stonden we weer bij de halte Chapmans Trog en konden we op weg naar het hotel. Nu lekker met de voetjes omhoog op bed en de blog bijwerken en de foto's vandaag uploaden. Hierna nog wat tv kijken en dan vroeg naar bed want morgen is het weer vroeg op en weer op pad naar ons volgende doel....

Gr Martin & Nicolette