Martinici2012.reismee.nl

Reis Bergen - Fister

Vanmorgen  wakker geworden door het getik van de regen pfffff jahoor al twee dagen zonnig weer en uitgerekend op de dag van het vertrek, regen. Gelukkig werd het een beetje minder met de regen zodat we de rest van de tent inventaris redelijk droog in de auto konden krijgen. Nu alleen de tent nog, maar toen begon het weer wat harder te regenen, och de boel is toch al nat, natter kan toch niet. Dus de tent opgevouwen en in een grote plastic zak gestopt en boven in de dakkoffer gelegd, zo weer een klus geklaard. De berg op naar de gemeenschappelijke ruimte om nog te ontbijten alvorens we naar het Zuiden gaan afzakken.

Na het ontbijt en nog een keer naar de wc zijn we weer op pad gegaan richting Stavanger. Bij de plaats Halhjem de ferry op naar Sandvikvåg. Omdat je bij dit soort overtochten niet in de auto mag blijven zitten, zijn de ferries voorzien van wachtruimte en zelfs een zelfbedienings kiosk waar je koffie en andere snacks kunt kopen. Hier een grote kop thee, koffie en een soort pannekoek met boter gekocht om tijdens de reis te nuttigen.

Een maal aan de overkant weer in de auto en de route vervolgen op naar de volgende ferry, TomTom wist een korte weg richting de volgende kampeer bestemming en leidde ons van de “grote “weg af via een B weg naar een klein dorpje met een ferry alleen jammer dat deze pas weer om 18:45 ging en een aantal eilanden aan deed en dan nog maar de vraag wanneer de volgende zou gaan. Dus maar weer terug naar de E39 richting Stavanger, op onze weg ook een aantal tunnels onder de fjorden door. Je zou in deze tunnels haast gaan denken hoe diep zouden ze zijn want je bleef maar afdalen zou het “till the center of the earth “ zijn?! Maar gelukkig ze gingen toch ook weer omhoog.  De volgende ferry diende zich alweer aan op naar Stavanger na een half uurtje varen en het nuttigen van wat fris en een pølse  een warme worst met spek in een broodje. Nu met de auto door naar het centrum van Stavanger om de laatste ferry van vandaag te nemen van Stavanger naar Tau. Bij het oprijden van de ferry huh hoe gaan we die betalen?? Nergens geen hokje of persoon met een geld tas en ticket apparaat. Bleek dus dat je of binnen op de ferry aan een loket moest betalen of bij een medewerker die rond liep tussen de wachtende reizigers, ook weer wat geleerd zo kan het dus ook.

Bij aankomst nog een 40 tal km’s te gaan naar Fisker een plaatse aan een fjord waar de volgende camping is. Op de camping was de receptie dicht maar op de deur stond dat je een mooi plekje mocht uitkiezen en dat je vanaf 18:00 je kon aanmelden. Dus zogezegd zo gedaan de Papegaaiduiker op gezet en tegen de tijd dat deze stond was de receptie open en hebben we ons aangemeld. Alleen jammer dat ze hier geen Wifi hebben dus het uploaden van het vakantie Blog zal wat moeizaam gaan (misschien via de telefoon proberen), wel elektriciteit dus onze koelkast staat weer te snorren en we kunnen alles weer makkelijk opladen en desnoods een filmpje kijken op de laptop om zo de opgegeven regen te trotseren . Maar wat krijgen we nu een 3 tal busjes met Zweedse en Deense kentekenplaten vol met Franse jongeren.. Whoehaaaaaaaa! Nee, niet weer, he !!??!!. In de avond nog een rondje gewandeld en zo een stukje van de omgeving gezien en de kleine tent opgezet om te laten drogen, dit is deels gelukt omdat de eerste spetters alweer uit de lucht kwamen vallen.

Martin